keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

Ainii...

Tuossa toista blogia kommentoidessani, muistui mieleen se mitä on jo hetken pitänyt kirjoittaa...

"Nutraus" joka ei ole edes oikeestaan nutrausta on vaikuttanut yhdellä tavalla positiivisesti, myös tulevaisuutta ajatellen.
Mun makuaisti on muuttunut, ja mahalaukku pienentynyt. Yksi soijajuoma on oikeastaan jo "liikaa", maha täyttyy siis hyvin, samoin kuppikeitto.
Ja makuaisti. Mä rakastan rasvasuutta ja suolasuutta, ja toki makeaa mut pahempi pahe on kaikki rasva ja suola. Mutta nyt.
Mä olen syönyt pari kertaa salaattia (siis ihan paljaaltaan, ei kastikkeita ei mitään) ja mä maistan oikeasti _salaatin_ ja se on oikeasti ihan hyvää :P Ei mulla salaattia vastaan ole koskaan ollut mikään, mutta mä olen kyllä sen maun peittänyt kastikkeella.
Soijajuoma on suussa ällö-makea ja ajatuskin jostain karkista hirvittää :O Miten ällö-makeaa se on?!
Kuppikeitto taasen on AIVAN liian suolaista :O  (niin ja oikeasti, yksi kuppikeitto täyttää vatsan :O )
Tästä kun siirtyy normaaliin (kevyeen) ruokavalioon niin ei pidä päästää sitä suola-addiktiota enää valloilleen! Makuaisti ois kiva pitää ;)
Ja rasvan makuunhan pääsee helposti takaisin... Pitää vaan miettiä miten sen kohtuudella hoitaisi.


Mähän aion siirtyä karppaukseen... Se millanen karppi ni...
Aiemmin olen siis noudattanut karppausta niin että kiellettyä on leipä, peruna, pasta, riisi, ja viljat.
0.5kg kasviksia vähintään, mieluiten vihreitä (niillä korvataan peruna, pasta, riisi). Hedelmiä ja marjoja saa, mutta enempi herkkuna. Marjoja noista mielummin.
Pekonista tykkäisin, mut ei se jokapäiväiseen karppaajankaan elämään sovi... Tai onhan meitä erilaisia, mutta luulen silti että se yleinen käsitys karppaajista on että mätetään lihaa, pekonia ja munia voissa paistettuna päivittäin, on väärä... Tunnen yhden karppaajan joka noudattaa moista ja se ei kyllä varmaan tee hyvää.. Miettien millanen "suolijumi" siitä tulee...

Tavoite ois myös sitten aikanaan panostaa luonnonmukaisuuteen ja tuoreuteen... Eli siis vihannestiskille. Tuoreet vihannekset vaan on parempia, ei siitä pääse mihinkään. Valitettavasti tuoreus joinakin vuodenaikoina on hiton kallista :/ Mutta aina vähän, ni parempi sekin...

Mullahan pari vuotta takaperin tuli ihan verikokeilla todistettua se miten karppaus vaikuttaa.
Mulla oli ihan hyvät kolesterolit (3.7), karppasin 3kk ja kävin mielenkiinnon vuoksi uudestaan..
Kolesteroli oli 2.8, ja lukuja en muista mutta hyvä kolesteroli oli noussut (suhteessa) reippaasti ja huono alentunut! Eikös se kerro jo jotain?

Eräs karppi-vastustaja sattui mun eräälle luennolle opettamaan...
Siis voi hyvää päivää sen fanaattisuutta perunan terveelliyyttä ja tarpeellisuutta kohtaan, ja kuinka kaikki karppaajat kuolee ennenaikojaan...
Ihan finellistä haki perunan arvot ja kertoi kuinka hyvä c-vitamiinin lähde peruna on (juu, kyllä, hohhoijaa), ja ruisleipä, kuinka paljon kuituakin ja mitäkaikkee...
En sit viittinyt opastaa tätä kiihkoilijaa hakemaan esimerkiksi parsakaalin (jolla peruna on helppo ja hyvä "korvata) ravintoarvot ja miettiä kumpihan niistä on ravinto-arvoiltaan rikkaampi.
Tyydyin toteamaan itsekseni että tietämättömät ne huutelee ;)

-Norsu

2 kommenttia:

  1. Piti ihan kommentoimaan alkaa tuota kuvaa. Pekoni on kyllä hyvää, mutta tuo kuva sai pekonin kyllä vähän ällöttäväksi :D

    Itse kun olin pussikuurilla (vain viikon, mutta) huomasin kanssa makuaisin muutoksen aika nopeesti. Jonain viimeisista pussipäivistä päätin ottaa pienen palan hapankorppua ja päälle kirsikkatomaattisiivuja. Ai että se oli taivaallista. Muutoin olisin naureskellut tollaselle ruoalle. Mut niin se kannattaakin yrittää ettei päästä niitä entisiä suolahimoja takaisin. Se tapahtuu niin äkkiä, että on takas siinä vanhassa.

    Mulla on tänään oikein kunnon mansikansyöntipäivä. Ostin pakastusta varten ja jäihin tuohon ihan syömistäkin. Onneks edes joku makea herkku on terveellistä! :)

    VastaaPoista
  2. Sinulla Norsu on hyviä pohdintoja, todella hyviä!

    En oikeen osaa sanoa enään mitää muuta kuin että onnistut ihan varmana painonpudotuksessa... Muista vaan luottaa itseesi. :)

    Halauksia <3

    VastaaPoista